Mahathir Akan Umumkan Kabinet Besok Sabtu

 

Kuala Lumpur, MINA  – Perdana Menteri Malaysia terpilih Tun Dr bersama Majlis Presiden Pakatan Harapan membicarakan pembentukan kabinet hari ini, Jumat (11/5/2018), dan akan diumumkan besok Sabtu.

Mahathir mengatakan, walaupun mempunyai kuasa mutlak untuk melantik secara langsung barisan Kabinet, namun dia berpandangan bahwa itu harus dibicarakan bersama.

“Jumat ini cuti (libur), tetapi saya tidak bercuti kerana perlu mengadakan perbincangan untuk membentuk Kabinet pembahagian menteri,” ujarnya, seperti disebutkan Utusan Online.

“Selain itu, beberapa perkara lain juga perlu dilakukan antaranya melibatkan perkara rasmi dan berkaitan polisi,” katanya dalam sidang Kamis malam.

Beberapa menteri akan dirombak, dan kemungkinan akan memasukkan Wan Azizah Wan Ismail, isteri tokoh oposisi Anwar Ibrahim, masuk ke jajaran menteri.

Ia juga menyatakan, akan berusaha memastikan setiap inisiatif akan dilaksanakan, termasuk masalah cukai barang dan perkhidmatan/jasa (Goods and Services Tax – GST) serta menstabilkan harga minyak dalam waktu yang ditetapkan.

Menjelaskan tentang perancangan masa depan negara, Mahathir akan memberi fokus terhadap keuangan negara dan ekonomi. (T/RS2/RS1)

Miraj News Agency (MINA)

Wartawan: Ali Farkhan Tsani

Editor: illa

Ikuti saluran WhatsApp Kantor Berita MINA untuk dapatkan berita terbaru seputar Palestina dan dunia Islam. Klik disini.

Comments: 0