PM Mahathir: Menteri Kabinet Bisa Diganti Jika Prestasi Tidak Memuaskan

 

Kuala Lumpur, MINA – Perdana Menteri Malaysia Tun Dr Mahathir Mohamad menyatakan, menteri kabinetnya bisa diganti jika tidak menunjukkan prestasi kerja yang memuaskan.

“Dia boleh digugurkan dan digantikan dengan anggota Parlimen lain yang lebih layak”, ujarnya usai pelatikan kabinet Senin malam (21/5/2018).

Menurutnya, urusan melantik menteri-menteri Kabinet bukanlah satu tugas mudah, dan pastinya tidak akan ada Kabinet yang sempurna serta tidak lepas dari kritikan masyarakat.

“Memang tidak ada perfect Cabinet. Sentiasa ada saja cacat celanya. Kita pilih macam mana pun ada orang tak puas hati. Yang saya pilih ni pun saya tahu ramai yang tak puas hati. Tapi nak satisfy everybody (puaskan hati setiap orang) pun tak mungkin,” ujar Mahathir, Utusan mengutip Bernama.

“Jadi kita akan cuba. Kalau tidak satisfactory (memuaskan), kita kena gugur dan kita pilih lain. Tetapi kita kena bagi peluang supaya ramai orang baharu masuk dan wanita pula, tuntutan mereka kita kena ambil kira. Jadi, tak mudah mengisi jawatan Kabinet,” imbuhnya.

Beliau mengatakan kepada wartawan seusai upacara mengangkat sumpah jabatan Timbalan (Wakil) Perdana Menteri serta 13 Menteri Kabinet di hadapan Yang di-Pertuan Agong Sultan Muhammad V di Istana Negara. (T/RS2/P1)

Mi’raj News Agency (MINA)

 

Wartawan: Ali Farkhan Tsani

Editor: Ismet Rauf

Ikuti saluran WhatsApp Kantor Berita MINA untuk dapatkan berita terbaru seputar Palestina dan dunia Islam. Klik disini.

Comments: 0