PM Malaysia Najib Razak Dipastikan Hadiri Pelepasan “Food Flotilla for Myanmar”

Perdana Menteri Malaysia Najib Razak (Foto: The Malaysian Insider)

Kuala Lumpur, 5 Jumadil Awwal 1438/2 Februari 2017 (MINA) – Perdana Menteri Malaysia Najib Tun Razak bersama Presiden PAS Malaysia, Abdul Hadi Awang dipastikan hadir dalam pelepasan misi kemanusiaan “Food Flotilla for ” di Port Klang Jumat besok (3/2).

Kedua tokoh malaysia itu akan menghadiri program pelepasan kapal Nautical Aliya untuk misi kemanusiaan “Food Flotilla For Myanmar” yang dijadwalkan berlangsung di Boustead Cruise Centre di Pelabuhan Port Klang sekitar pukul 3.30 sore waktu setempat, demikian keterangan pers yang diterima MINA.

Presiden Klub Putera 1Malaysia (KP1M) Abdul Azeez Abdul Rahim akan memberikan penjelasan singkat tentang perjalanan para relawan selama 20 hari itu dan disusul pembacaan doa oleh Abdul Hadi sebelum pelepasan disempurnakan oleh PM Najib.

Anggota Komite Pusat KP1M, Apli Yusof mengatakan, sesuai jadwal, Najib bersama Abdul Hadi akan ke Masjid Nur Amin untuk menunaikan shalat Jumat yang diikuti shalat hajat sebelum ke lokasi acara pelepasan.

Apli juga menegaskan bahwa ia sendiri bersama Wakil Ketua UMNO Bagian Kuala Terengganu, Badrul Hisham Zaki akan turut serta dalam misi yang melibatkan 235 delegasi itu.

“Dalam misi itu, KP1M akan turut membawa sebanyak 1.000 kampit beras sumbangan rakyat Terengganu sementara 12.000 botol air minuman pula disumbang oleh Perusahaan Air Terengganu PT. Bhd. (Satu),” ujarnya.

Food Flotilla for Myanmar yang digagas Majelis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) dan Putera 1 Malaysia itu diikuti sekitar 40 LSM dalam dan luar negeri akan membawa sekitar 2.000 ton bantuan makanan dan keperluan dasar, direncanakan hanya 1.000 ton menuju ke Myanmar.

Pemerintah Myanmar sebelumnya sudah memberikan pernyataan lisan kepada perwakilan Malaysia mempersilahkan untuk masuk dan memberikan bantuan bagi etnis .

Perwakilan dari Indonesia yang mengikuti pelayaran selama 20 hari ini yakni dari Aqsa Working Group (AWG) Jamaah Muslimin (Hibullah), Badan Komunikasi Pemuda Remaja Masjid Indonesia (BKPRMI), Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI), juga Kantor Berita Islam Mi’raj Islamic News Agency (MINA). (L/R01/P1)

Mi’raj Islamic News Agency (MINA)