Meningkat Anggaran Urusan Islam di Malaysia Tahun 2020

Kuala Lumpr, MINA – Departemen Pengembangan Islam Malaysia (Jakim) memperoleh peningkatan alokasi untuk keperluan mengelola urusan-urusan Islam sebagaimana diumumkan dalam Anggaran 2020.

“Secara umum, ada peningkatan dalam anggaran untuk mengelola masalah-masalah Islam dibandingkan tahun-tahun sebelumnya,” kata Direktur Jenderal Jakim, Datuk Mohamad Nordin Ibrahim, dalam komentar akun Facebook pada Sabtu (12/10).

Dia mengomentari Anggaran 2020 yang diajukan pada Jumat (11 Oktober) di Parlemen. Demikian The Star Online melaporkan.

Antara lain, anggaran termasuk alokasi untuk urusan Islam di bawah Departemen Perdana Menteri akan ditingkatkan menjadi RM 1,3 miliar pada tahun 2020 dari RM1.2 miliar tahun ini.

“Hal yang membuat saya bahagia adalah pengumuman RM 10 juta untuk meningkatkan program Rahmatan Lil-Alamin Jakim,” ujarnya.

Mohamad Nordin menambahkan dia juga senang dengan alokasi untuk guru agama melalui anggaran buat sekolah agama dan lembaga tahfiz.

Di bawah Anggaran 2020, tunjangan untuk 33.200 guru kelas Al-Quran dan Fardhu Ain akan meningkat sebesar RM 100 sebulan melalui alokasi tambahan RM 46 juta.

Juga akan ada satu tunjangan khusus RM 500 sekali untuk setiap imam, bilal (muazzin), penjaga masjid dan guru takmir untuk menghargai peran mereka dalam masyarakat. (T/R11/P1)

Mi’raj News Agency (MINA)