Imaamul Muslimin Ingatkan Fitnah Dunia Islam Jika Tidak Bersatu

Imam-Yakhsya

Kuala Lumpur, 3 Sya’ban 1437/11 Mei 2016 (MINA) – Yakhsyallah Mansur dalam Sidang Pertemuan Antar Lembaga Swadaya Masyarakat (LSM) se-Asia pada Selasa (10/5/2016) di Kuala Lumpur mengingatkan adanya bagi dunia Islam jika tidak dapat

“Orang-orang yang kafir, sebagian mereka menjadi pelindung bagi sebagian yang lain. Jika kaum Muslimin tidak bersatu, maka akan terjadi fitnah,” ujar Imaam Yakhsyallah, seraya mengutip Surat Al-Anfal ayat 73.

Koresponden Mi’raj Islamic News Agency (MINA) di Kuala Lumpur, Dudin Shobaruddin, melaporkan, Imaam Yakhsyallah juga menyampaikan tahapan untuk bersatu harus dilakukan, terutama waktu terdekat memasuki bulan Ramadhan ini.

Ia juga mendesak dihentikannya perang terutama di kawasan Suriah, dan dalam jangka selanjutnya yang lebih penting adalah bagaimana membangun kembali Suriah paska perang.

Dalam sidang tersebut disepakati sebuah Koalisi Kerja Asia untuk Kemanusiaan (Coallition of Asian Working Group for Humanity) bagi melaksanakan program kerja lebih terkoordinasi untuk menangani pelbagai konflik kemanusiaan yang kini berlangsung demi menegakkan keadilan dan keamanan dunia.

MAPIM (Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia) berpusat Jalan Raja Abdullah No 148 Kampung Baru, 50300, Kuala Lumpur, Malaysia juga telah diputuskan menjadi Sekretariat Bersama bagi koaliasi ini dan akan menggerakkan pelbagai inisiatif untuk menangani isu-isu yang sedang berkembang di dunia.

MAPIM merupakan wadah bagi lebih dari 24 LSM yang bergerak dalam perjuangan dunia Islam, yang dipimpin Cikgu Mohd Azmi Abdul Hamid.

MAPIM dalam akta pendiriannya, bertujuan bekerja untuk membangun kembali seluruh kekuatan masyarakat dunia Islam berdasarkan pada prinsip-prinsip Al-Quran dan As-Sunnah. (K05/P4)

Mi’raj Islamic News Agency (MINA)