Lailatul Qadar Malam Rahmat (Tazkirah Menjelang Buka #17)

Oleh : Prof Madya Dr Abdurrahman Haqqi,
Wakil Pengarah Pusat Penyelidikan Mazhab Syafi’i, UNISSA Brunai Darussalam

RAMADAN dipilih oleh Allah sebagai bulan diturunkannya Al-Quran kepada seorang manusia bernama Muhammad yang kemudian menjadi Rasul atau utusan Allah terakhir.

Bagi mendapatkan berkat dan rahmat Allah pada hari ketujuh belas bulan seribu bulan ini, mari kita mengimbas kembali ingatkan kita mengenai sejarah turunnya Al-Quran.

Ahli falak dan sejarah muslim telah menghisab bahawa kelima- ayat Al-Quran pertama yang diwahyukan kepada Rasulullah SAW pada malam 17 Ramadan tahun 13 sebelum Hijiriyah bertepatan 6 Agustus 610 Masihi.

Pada saat menerima wahyu pertama itu, usia Rasulullah SAW sudah mencapai 40 tahun 6 bulan 8 hari menurut tahun syamsiyyah.

Baca Juga:  Mau Bahagia Dunia Akhirat, Amalkan Lima Perintah Nabi SAW

Diriwayatkan bahawa baginda Rasulullah ketika mencapai usia 40 lebih banyak berdiam diri berbanding waktu sebelumnya.

Ketika bulan Ramadan tiba dibawanya bekalan yang lebih banyak daripada biasa kerana berdiam diri di gua Hira lebih lama daripada waktu sebelumnya.

Dalam melakukan perenungan itu, kadang kala beliau bermimpi yang benar.

Nabi Muhammad SAW adalah utusan penghabisan untuk umat manusia. Karena itu tidak heranlah apabila risalahnya dimulai dengan menyeru mereka kepada keesaan Tuhan yang menguasai seluruh alam.

Ajarannya menyatakan mengenai Tuhan berhak disembah yang memberi petunjuk kepada semua golongan umat manusia di semua tempat serata-ratanya dan tidak dikhususkan untuk sesuatu tempat tertentu atau golongan umat manusia tertentu sahaja. Ajaran yang dibawa Muhammad adalah Universal.

Baca Juga:  Yuk Semangat, Ini Keutamaan Dakwah di Jalan Allah

Al-Quran diwahyukan kepada Muhammad SAW sama ada melalui direct connection ke hatinya atau melalui penjelmaan malaikat sebagai lelaki atau melalui malaikat dalam bentuk sebenar atau wahyu itu datang kepadanya seperti gemercingnya loceng.

Malam turunnya Al-Quran disebut sebagai ” atau “Malam Kemuliaan”. Malam itu juga dikenali sebagai malam yang diberkati atau lailatun mubarukah sebagaimana disebut ayat 3 surah Ad-Dukhan.

Nilai Al-Quran sebagai kalamullah sangat tinggi. Ia tak akan bertambah maupun berkurang daripada apa yang wujud sekarang. Al-Quran yang berada di “Lauhul Mahfuz “adalah al-Quran yang ada dengan kita. Al-Quran yang ada pada zaman nabi adalah Al-Quran yang kita baca sekarang tidak lebih dan tidak kurang.

Baca Juga:  Mau Bahagia Dunia Akhirat, Amalkan Lima Perintah Nabi SAW

Wahai Tuhan, jadikan Al-Quran dengan keberkatan bulan suci-Mu ini sebagai imam kami dalam menuju kejayaan yang Engkau ridhai. Amin. (A/Haq/RS2)

BSB, 17 Ramadan 1444H/8 April 2023M

Mi’raj News Agency (MINA)

Ikuti saluran WhatsApp Kantor Berita MINA untuk dapatkan berita terbaru seputar Palestina dan dunia Islam. Klik disini.