Masjid di Malaysia Laksanakan Shalat Hajat untuk Palestina selama Ramadhan

Masjid Putrajaya, Malaysia (foto: Guide Malaysia)

Kuala Lumpur, MINA – Masjid-masjid di diimbau melaksanakan , mendoakan rakyat Palestina selama bulan suci Ramadhan 1445 H ini.

Imbauan itu disampaikan oleh Menteri bidang Agama Islam di Kantor Perdana Menteri Malaysia, Mohd Na’im Mokhtar. Ia menyeru pengurus masjid di bawah pengawasannya untuk mengatur pelaksanaan shalat hajat selama Ramadhan. Media nasional Malaysia Bernama melaporkan Ahad (17/3).

Masjid-masjid di Malaysia berada di bawah pengawasan Departemen Pembangunan Islam Malaysia (JAKIM) terdiri atas Masjid Negara, Masjid Putra dan Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin. Selain itu, ada juga masjid dan surau di bawah administrasi Departemen Agama Islam Wilayah Federal (JAWI).

Sementara itu Perdana Menteri Malayisa Anwar Ibrahim menyatakan sikap tegas negaranya yang mendukung perjuangan rakyat Palestina ketika melakukan pertemuan di Jerman baru-baru ini.

Ia meminta seluruh rakyatnya untuk terus mendoakan Palestina hingga mereka mendapatkan kemerdekaannya dan terbebas dari penjajahan dan penindasan Zionis Israel. (R/P2/RI-1)

Mi’raj News Agency (MINA)

Wartawan: Widi Kusnadi

Editor: Rudi Hendrik

Ikuti saluran WhatsApp Kantor Berita MINA untuk dapatkan berita terbaru seputar Palestina dan dunia Islam. Klik disini.