Pemukim Malaysia Siapkan Perbukaan Dekat Masjid Nabawi

, 12 Ramadhan 1438/7 Juni 2017 (MINA) – Abajid Training Team bekerjasama dengan Persatuan Pelajar Malaysia di Arab Saudi cabang Madinah menyediakan buka puasa bersama umat Islam di kawasan dekat Masjid Nabawi, mulai 1 hingga 15 Ramadan tahun ini.

Koordinator kegiatan, Khadim Al Sufrah, mengatakan, program yang dinamakan Sufrah Maliziah (hidangan Malaysia) itu telah dimulai sejak lima tahun lalu.

Ia dan sekitar 20 orang Malaysia, secara sukarela bersama-sama menyediakan hidangan berbuka dengan menu makanan Malaysia, ujarnya pada Utusan Online, Senin (6/6/2017), yang diberitakan Kantor Berita Islam MINA.

“Setiap hari persediaan untuk memasak hidangan bagi program Sufrah Maliziah ini dimulai selepas shalat ta­rawih, dan makanan kecil untuk berbuka puasa” katanya.

Selepas zuhur, relawan pun mulai memasak untuk diantarkan ke tempat berbuka puasa di pinggir jalan Masjid Nabawi, satu jam sebelum azan maghrib berkumandang.

Menurutnya, menu yang disediakan antara lain  nasi putih, ayam paprik,  gulai ikan dan lainnya.

“Kita sediakan biasanya untuk 200 orang, tapi ketika hari Jumat, kami sediakan untuk memasak dengan jumlah yang lebih karena kehadiran warga Malaysia yang ada di sana mening­kat,” katanya.

Pada mulanya, program tersebut ha­nya ecara kecil-kecilan dalam kalangan pelajar, tetapi semakin lama mendapat sambutan positif dari warga Malaysia yang berada di Arab Saudi, imbuhnya. (T/RS2/P1)

Mi’raj Islamic News Agency (MINA)

Wartawan: Ali Farkhan Tsani

Editor: Ismet Rauf

Ikuti saluran WhatsApp Kantor Berita MINA untuk dapatkan berita terbaru seputar Palestina dan dunia Islam. Klik disini.