SEKOLAH MENENGAH IMTIAZ TERENGGANU RAIH PRESTASI INOVASI DUNIA

itiaz terengganu
Para pelajar SM Imtiaz , Malaysia. (Dok Imtiaz)

Kuala Terengganu, 23 Rabi’ul Awwal 1437/3 Januari 2016 (MINA) – Sekolah Menengah (SM) Imtiaz Terengganu, Malaysia, menutup akhir tahun 2015 dengan meraih sekolah berpretasi dan berinovasi dalam kategori Pemenang Pingat Emas Pertandingan Inovasi dan Reka Cipta peringkat antarabangsa (dunia) di Kaohsiung, Taiwan tahun 2015.

Kepala SM Imtiaz Abdul Wahab Mohd Arshad menyebutkan kepada media setempat Utusan beberapa hari lalu, sekolahnya mewakili Sekolah Berprestasi Tinggi (SBT) Malaysia dan dapat mengalahkan perwakilan 122 sekolah berprestasi tinggi lain dari seluruh dunia, melalui karya berjudul ‘Valve Release Pump’ (VRP).

Menurutnya, perlombaan dalam menentukan sekolah berinovasi tahun 2015 dalam Kategori Teknologi Tinggi itu, menetapkan VRP, karena adanya upaya pelajar menengah yang telah berhasil menemukan alat berbiaya murah untuk mempermudah proses mengeluarkan katup/klep dari kendaraan dalam waktu singkat.

Ia menambahkan, pelajar sekolahnya itu dipilih mewakili negaranya setelah menang dalam pertandingan tingkat nasional yang diadakan pada Juli 2015 lalu.

“Pertandingan itu diadakan untuk meningkatkan keterlibatan pelajar dalam reka cipta dan teknologi,” katanya.

Menurut Cikgu Sefull, salah seorang alumni SM Imtiaz Terengganu yang kini mengajar di sekolah tersebut, para pelajar sekolah menengah memang perlu terus dibina kemampuan ilmunya agar semakin baik berprestasi.

“Kami mencoba menerapkan keunggulan Tahfidz Al-Quran untuk mengimbangi kemampuan ilmu pengetahuan pelajar,” ujarnya kepada wartawan MINA (Mi’raj Islamic News Agency), Sabtu (2/1). (L/P4/P001)

Mi’raj Islamic News Agency (MINA)

Ikuti saluran WhatsApp Kantor Berita MINA untuk dapatkan berita terbaru seputar Palestina dan dunia Islam. Klik disini.